Buss vs. bil: Hva lønner seg, egentlig?

Rentehopp. Prisgalopp på matvarer, på drivstoff. Inflasjonsvekst. Historisk høye strømpriser. Prisene på det meste rundt oss har vokst til uante høyder det siste året. Dette gjør at mange nå vurderer hva det kan knipes inn på, slik at privatøkonomien i det hele tatt går i hop. I AKT ser vi nå at passasjertallene øker. Kanskje vi ser dette fordi flere nå endrer måten å reise på?

Vi har bedt Transportøkonomisk institutt om å se på kostnadsforskjellene mellom bil og kollektivreiser.

Hva betyr det for økonomien å endre reisevaner?

Vi blir ofte møtt med argumentet om at «det lønner seg ikke å reise kollektivt for meg». For å få en uavhengig vurdering, ba vi nylig Transportøkonomisk institutt (TØI) om å analysere kostnadene ved å reise kollektivt opp mot det å kjøre egen bil. Vi tok utgangspunkt i pendlerreiser til og fra jobb.

Resultatene synes vi er interessante og ganske oppsiktsvekkende - men likevel kanskje ikke så overraskende?

Tre ulike scenarioer

I beregningen tar Transportøkonomisk institutt utgangspunkt i tre alternative pendlerreiser, gjennomført i rushtid:

  1. Fra Arendal til Kristiansand tur/retur (134 km per dag)
  2. Fra Mandal til Kristiansand tur/retur
    • Langs "gammel" Fylkesvei 439 (86 km per dag)
    • Langs "ny" E39 (78 km per dag)
  3. Lokal pendlerreise innenfor Kristiansand (15 km per dag)

Reisens destinasjon er antatt å være Kristiansand sentrum og TØI forutsetter at alle pendlerreiser med bil medfører passering i bomringen i begge retninger. Det forutsettes 22 arbeidsdager per måned.

Privatøkonomiske kostnader per måned ved regional pendlerreise Arendal - Kristiansand.

Fra Arendal til Kristiansand

Dersom du velger å kjøre fossilbil til jobb fra Arendal til Kristiansand, vil det koste deg 12.809,- i måneden. En 30-dagers periodebillett med buss vil koste deg 1460,-. I følge undersøkelsen betyr dette med andre ord at du sparer over 500,- om dagen ved å velge å reise kollektivt! I løpet av et år hadde du altså kunnet spare langt over 100.000,- ...

Velger du å reise med elbil, vil samme strekningen koste deg 8.721,-. Hadde du valgt å reise kollektivt i stedet, ville du altså ha spart over 7000,- i måneden ved å la bilen stå.

Privatøkonomiske kostnader per måned ved regional pendlerreise Mandal - Kristiansand ved bruk av "nye" E39.

Fra Mandal til Kristiansand via E39

Videre ser Transportøkonomisk institutt på strekket Mandal til Kristiansand på "ny" E39. Denne strekningen er 8 km kortere enn på "gammel" vei, som nå er fylkesvei. Her sparer man noe på kortere strekning, men likevel vil de gjennomsnittlige månedlige pendlerkostnadene beløpe seg til 9450,- dersom du velger fossilbil som ditt fremkomstmiddel.

En 30-dagers periodebillett med buss vil koste 1035,-, med andre ord 9 ganger rimeligere enn å reise med fossilbil.

Velger man å reise med elbil, beregnes de månedlige kostnadene seg til 6155,-. 

Privatøkonomiske kostnader per måned ved regional pendlerreise Mandal - Kristiansand ved bruk av Fylkesvei 439.

Fra Mandal til Kristiansand via "gammel" vei

Ved å benytte Fylkesvei 439 i stedet for ny E39, sparer man bompenger - men strekket er lengre. Undersøkelsen viser at de månedlige kostnadene ved bruk av fossilbil vil koste deg 8587,-. Velger du å reise med elbil, vil kostnadene beløpe seg til 5850,-.

En 30-dagers periodebillett koster fortsatt 1035,-. Med andre ord en ikke helt ubetydelig forskjell i kostnadsnivå.

Privatøkonomiske kostnader per måned ved lokal pendlerreise, 15 km per dag.

Lokal pendlerreise

Den siste sammenligningen tar utgangspunkt i en lokalreise i Kristiansand på 15 km tur/retur. Her ser vi at de samlede kostnadene per måned for bompenger, drivstoff, olje/dekk, reparasjon/service, kapitalkostnader og parkering vil beløpe seg til 2342,-. Reiser du med elbil, vil kosten bli 1603,-

En 30-dagers periodebillett koster i 2023 kr. 655,-, og da kan du i tillegg reise så mye kollektivt du vil. 

Diskusjon

Sammenligner vi prisene før samfunnet fikk en generell prosøkning, har det altså blitt enda rimeligere å reise kollektivt i forhold til å reise til jobb med bil. Det er viktig å presisere at analysen ikke tar hensyn til andre elementer, for eksempel tidsberegninger. Denne undersøkelsen gjelder kun direkte, monetære aspekter. 

Så er det slik at kollektivtrafikken er kompromissets kunst. Bussen går oftest der det bor flest mennesker, og vi er klar over at det er flere steder hvor busstilbudet er på et minimum. Da kan alternativet være å finne ditt nærmeste "park & ride"-anlegg - parkere bilen der og koble deg på kollektivtilbudet derfra. 

Er du en av dem som vurderer å endre reisevaner for å spare penger? Kanskje vurdere å droppe bil nummer 2? Med Flexikort-produktet vårt kan du kjøpe 20 reiser for 415 kroner. Det betyr 21 kroner for en reise fra for eksempel Søgne til Lillesand. Hva med å teste om det å reise kollektivt er noe som passer for deg? 

Tallene i undersøkelsen taler i alle fall for seg selv. 

- Siv E. Wiken, administrerende direktør i AKT