Så må byttepunktene også bli bedre. Dessverre preges mange av det kan være mørkt og lite trivelig, det kan være lange gangavstander og få muligheter til å sitte eller. Det er krevende å få til gode byttepunkter, blant annet fordi AKT må ha med seg kommuner, fylkeskommuner, Statens vegvesen og Nye veier på laget. Det er ikke alltid at gående og kollektivreisende blir prioritert når planer legges og budsjetter settes opp.
Hva kjennetegner da et godt byttepunkt? Det skal være lett å finne frem, ha god belysning og behagelige omgivelser som føles trygge. Du må kunne stå eller sitte tørt og i ly for vind. Du skal få den informasjonen du trenger, som kart, avgangstider og sanntidsinformasjon. På de viktigste byttepunktene bør man også ha kiosk, bensinstasjon eller butikk i nærheten slik at du kan benytte ventetiden til noe fornuftig hvis det er lenge å vente. Kanskje bør man også ha tilrettelegging for å jobbe mens man venter og/eller ha grønne lunger i nærheten slik at du kan få en rolig ventetid?
Mulighetene er mange.
- Kjetil Refsnes Jørgensen, rådgiver i AKT