- Glemt høretelefoner.
- Glemt lader.
- Glemt hjelm.
- Glemt snacks, så magen min rumler høylydt på vei hjem.

 

Jeg har gått i alle fellene i mine tre måneder som mobilist mellom Mandal og Kristiansand. Det er nemlig mange ting å huske på når man både skal sykle, ta buss og gå for å komme seg på jobben.

Sparer over 3000,- i måneden

 

Her er min reisevei til jobb: Først sykler jeg 3,5 kilometer. Så tar jeg bussen 40 kilometer. Og så går jeg en kilometer.

På denne måten sparer jeg over 3000 kr i måneden i forhold til hvis jeg skulle ha kjørt bil, jeg forbrenner ca. 4000 kalorier ekstra i måneden - og jeg sikrer meg halvannen times buss-egentid daglig som brukes på å lese, sjekke telefonen, høre på musikk og jobbe. Som en fin bonus sparer jeg miljøet og alle de andre bilene for enda en bil i kø inn til Kristiansand. Minuset er at jeg bruker ca. 20 minutter mere tid hver dag på å forflytte meg enn hvis jeg hadde kjørt bil - og jeg må time avreise med bussen.

Men det funker for meg. Og jeg tror det ville funke for de fleste.

Det viktigste for meg

AKT og det danske kollektivselskapet Midttrafik har sett på reisevaner etter Covid-19 i en undersøkelse. For AKTs nåværende kunder er de viktigste elementene for at man skal bruke kollektivtransport god informasjon, flere avganger og lavere billettpriser.

For meg som skal kombinere både sykkel og buss på jobbreisen, er det også disse tre tingene som er de viktigste.

`1. Trygt

Det første er et trygt sted å parkere sykkelen i umiddelbar nærhet av bussen. Jeg har en stor lastesykkel som jeg sliter med å finne noe egnet sted å parkere i Mandal sentrum. Jeg ønsker meg en løsning der man kan låse sykkelen fast til et stativ, med videoovervåkning. Ønskesituasjonen er sykkelhotellet under Oslo S, men det må finnes enklere løsninger for mindre byer.

2. Frekvens

Det andre er frekvens – bussen må gå ofte for at jeg ikke skal velge denne løsningen vekk. I rushen går bussen mellom Mandal og Kristiansand hvert kvarter, og da er det OK å måtte vente på neste buss hvis jeg for eksempel må bruke litt ekstra tid på aktiv fredsmegling i barnehagen først.

3. Komfort

Det tredje er komfort – det må være mest mulig komfortabelt å vente på og å ta bussen. Det vil for min del si at jeg kan stå under tak hvis det regner, at jeg kan lade telefonen hvis jeg er tom for strøm, og at bussen ikke er stappfull eller uutholdelig varm. Det er vanskelig å konkurrere på komfort når du sammenligner med bilen som står rett utenfor døren din og lokker med setevarme og yndlingsmusikken din på høyttalerne.

Men det gode med bussen er jo at du kan gjøre andre ting mens du reiser!

- Ragna Skøien, Rådgiver Teknologi og utvikling i AKT