Den ene delen kan vi kalle mobilitetstilbud eller et minimumstilbud. Kjennetegn på et mobilitetstilbud av denne typen er få avganger, fra en gang i uka til noen ganger om dagen, og lang reisetid fordi bussen tar mange avstikkere for å dekke størst mulig areal. Dette tilbudet forekommer oftest i spredtbygde strøk, men den kan også finnes i byene på steder med lang gangavstand til hovedveiene. Formålet med et mobilitetstilbud er å gi folk uten bil en mulighet til å komme seg til for eksempel lege, butikk, aktivitetstilbud, sosiale aktiviteter eller frisør. Det er få - om noen - reisende som reiser hver dag, og de som har bil bruker sjelden dette tilbudet. Denne trafikken kan organiseres både med faste avgangstider eller som et bestillingstilbud. Kostnaden for samfunnet per reise er som regel høy, og billettprisen dekker bare en liten andel av kostnadene.
Kutt i dette tilbudet kan ha store konsekvenser for den enkelte passasjer som har dette som sitt transporttilbud. For samfunnet har kutt liten konsekvens.
Skoleskyss, som i utgangspunktet er en lovpålagt tjeneste for elever med rett på skyss, vil i enkelte områder fungere som et mobilitetstilbud av den typen som er beskrevet ovenfor.